RSS

Preliminär Essä

19 Maj

I min Preliminära Essä har jag valt att skriva mer om media strömning. Som vetenskaplig artikel har jag använt mig av:  Datastreaming 2.0 in Communications of the ACM Vol. 53 No. 4, Pages 13-14 (Write, A.(2010).

På nedan länk kan Ni finna min preliminära essä i pdf:

http://webmasterjocke.se/skolan/filer/inlamning_streamingmedia.pdf

Referens vetenskaplig artikel:

Write, A. (2010) Datastreaming 2.0 in Communications of the ACM Vol. 53 No. 4, Pages 13-14 [Elektronisk]
Tillgänglig: http://cacm.acm.org.ezproxy.server.hv.se/magazines/2010/4/81483-data-streaming-20/fulltext [2011-05-19]

 
6 kommentarer

Publicerat av på 2011/05/19 i Preliminär Essä

 

6 svar till “Preliminär Essä

  1. cinasblogg

    2011/05/30 at 13:52

    Hej Joakim!

    Min första känsla när jag började läsa din essä var förvirring. Din text är väldigt avancerad och det känns som att du endast skriver för redan insatta. Om man som jag inte har någon större kunskap om strömmande media så blir det väldigt svårt att hänga med. Du inleder t.ex. din beskrivning av tjänsten så här:

    ”Eftersom ökningen av i realtid i webben fortsätter att ha svindlande tillväxt i volym av paket
    som flyttar runt i det globala nätverket, tar datavetare sig en ny titt på ett gammalt
    forskningsproblem: data streaming.

    Traditionellt har data strömmande applikationer arbetat med att fånga data som reser med,
    och sedan lagras den för senare analys.”

    Jag skulle önska att du hade varit lite tydligare i din beskrivning av tjänsten så att vem som helst kan läsa och förstå. På t.ex. Wikipedia hittar man en enklare förklaring av strömmande media:

    ”Streaming (strömmande media) eller ”strömning” är uppspelande av ljud- och videofiler på mottagarens dator eller mobiltelefon samtidigt som de överförs över ett LAN eller WAN, t ex Internet. Streaming används t ex både för uppspelning av lagrade filer från webbplatser och för mottagning av direktsända evenemang på Internet.”

    Något i den stilen hade varit en bra inledning på din tjänstebeskrivning. Annars har jag inga synpunkter på innehållet. Ditt diskussionsavsnitt var väldigt intressant att läsa. Det märks att du är väl insatt i tjänsten och kan mycket om området.

    ~Carina

    KÄLLA

    Wikipedia (2011). Streaming. [Elektronisk] Tillgänglig: http://sv.wikipedia.org/wiki/Streaming [2011-05-30]

     
    • joakimeklund

      2011/05/30 at 20:23

      Hejsan Carina och tack för din kommentar.

      När jag skrev beskrivningen av tjänsten sä hänvisar jag den till min vetenskapliga artikel för att sedan kunna bygga vidare på den, vilket oftast kanske är en lite svårare nivå, jag ska kolla genom detta och se om jag kan förtydliga mig mer.

      När det gäller Wikipedia så är det sagt att innehållet där inte alltid är tillförlitligt och man ska undvika detta som källa. Istället bör man följa upp referenserna som anges längs ner på källan och på detta viset få mer trovärdiget.

      Men jag ska ta och kolla upp länken och se vart det hela leder.

      Tack än en gång.
      //Jocke

       
  2. Ann-Sofie

    2011/05/30 at 14:22

    Hej Joakim!

    Jag tycker att du har tagit upp ett intressant ämne som jag inte har varit så jätteinsatt i, visst jag vet vad streaming media är. Men när jag läste din essä, fick jag lära mig lite mer om detta ämne.

    Essän kanske dock behöver läsas igenom igen för att rätta några små stavfel som dyker upp, de är dock inte många.

    Jag tycker att du tar upp en vettig diskussion i din essä, så som för och nackdelar som finns. Om just den negativa sidan som finns i dagens samhälle som t.ex vid så kallad utpressning när någon har filmat någon och sedan hotar med att lägga ut det på internet för allmän beskådning. Sedan även som vi kan uttrycka det vid kränkning utav integriteten när ”storebror ser dig”. Allt ska övervakas, även om vi är ärliga eller oärliga. Det finns en mörk baksida men som du tar upp så finns det många positiva fördelar med streaming. Videouthyrnings utbudet på nätet, familjer och släkt vid distansförhållanden kan pratas vid via videosamtal, distansutbildningar och företagsmöten.

    Jag har samma slutsats som dig om att det kommer att bli större i framtiden, att streaming är här för att stanna. Det märks redan vid mobiltelefoni att det har vuxit till sig på den fronten, där tror jag också att det kommer att bli
    större, då mobiltelefonin hela tiden utvecklas med en rejäl fart, jag tycker knappt att man hinner med i teknologins utveckling. Den stora frågan är bara hur pass stort streaming media kommer att bli i framtiden och vad det kommer att bli för ”nyheter” och nyanpassningar. Något jag har funderat över är om videouthyrningsbutikerna så småningom kommer att dö ut eller om de kommer att finnas kvar i framtiden, då video-on-demand tjänsterna har utökats och vuxit den senaste tiden.

    Jag hittade ute på nätet en rätt intressant diskussion som Mikael Nordfeldth (”MMN-o”) har gjort, där han tar upp att: ”Strömmande media är förlorad media”. Så som bland annat att den strömmande musiken och filmen kommer att försvinna om den inte tillåts att arkiveras utav allmänheten. Därav, om ingen har tillgång finns det ingen som kan bevara den. Hans diskussion hittas under källförteckningen. Så nu undrar jag hur du ser på detta? Anser du att strömmande media är förlorad media eller har du en annan syn?

    För övrigt tycker jag att du i stort sett har fått med allt inom detta, jag kommer själv inte på så mycket nytt att kunna ta med kring streaming media, det jag hittar ute på nätet är just vad du har tagit upp redan. Jag tycker att du har jobbat riktigt bra med din essä, så tack för en mycket intressant läsning.

    ~ Ann-Sofie

    Källförteckning:
    Nordfeldth, Mikael (2001). Strömmande media är förlorad media (Elektronisk). Tillgänglig: (2011-05-30)

     
    • joakimeklund

      2011/05/30 at 20:33

      Hejsan Ann-Sofie!
      Intressant artikel du hittade om ”strömmande media är förlorad media”

      Till stor del kan jag hålla med denna artikel om att strömmande media är förlorad media, men samtidigt så lagras all denna datan på servrar som sedan kan ses av så många andra.

      Kolla på tjänsterna som Spotify och Voddler, två tjänster där du betalar för att ha tillgång till musik och film, du kan skapa personliga listor och du kan se på det om och om igen.

      Den stora frågan är vad som händer när priserna ökar och folk överger dessa tjänster?

      Det är här jag tror att om man bara satsat på strömmande media så är det förlorad media…

      En bra bok kan sparas i tusentals år, men data sparad på endast ett fåtal servrar kan lätt tappas bort…

      När det gäller länken så är det inga problem 😉

      Tack för kommentaren.
      //Jocke

       
  3. Brunetten Fia

    2011/05/30 at 14:34

    Vet dock inte varför url adressen inte kom med under källförteckningen, fast att jag skrev dit den… Om inte du heller ser den, hittas den på min blogg, då jag har skrivit kommentaren där också…

    ~ Ann-Sofie

     

Kommentera

 
